A gyorsan növekvő cégeknél az online marketing eszközei rendkívül értékes információkat szolgáltatnak arról, hogy milyenek a célcsoportjaik, milyen irányba fejlesszék a termékeiket és a piaci munkájukat. Természetesen a nagy, „beállt” piacú cégeknél is igaz az, hogy jó minőségű piaci információkat szállít az online marketing tevékenység, de gyorsan növekvő cégeknél lényegesen nagyobb ennek az információs csatornának a súlya.

Ugyanis a gyorsan növekvő cégek piaca nagy valószínűséggel nem konszolidált. Maga a piac is növekszik, változik, és kevés jó minőségű külső információ (cikkek, esettanulmányok) érhető el róla. A gyorsan növekvő cégek online marketing tevékenységének tehát a szűkebb értelemben vett árbevétel-generálás mellett az egyik alapfunkciója az információszerzés, és a piaccal, ügyfelekkel, célcsoportokkal kapcsolatos vállalati tudásbázis táplálása.

A gyorsan változó piaci környezetről a legtöbb cég esetében a következő információk a legfontosabbak:

  • célcsoportok beazonosítása és feltérképezése: mi jellemzi őket (demográfiai jellemzőktől kezdve a vásárlóerőig), milyen üzenetekre fogékonyak, hol lehet őket elérni;
  • Milyen út vezet a potenciális vásárlói státusztól a tényleges vevőig (client journey), termékcsoportonként és célcsoportonként;
  • Mit csinál a konkurencia a mi piacunkon és külföldön;
  • Megfelel-e a jelenlegi termékportfólió az üzleti céloknak; (
  • Helyesek-e a jelenlegi fejlesztési irányok (azaz megfelelő jövőbeni termékportfólió felé halad-e a cég).

Ezek a kérdéskörök további részletkérdéseket vetnek fel, és nyilván vannak olyan cégek, ahol ezeken felül is megfogalmazhatók más kérdéscsoportok.

Ezeket a kérdésekre a jól felépített online marketing hasznos válaszokat tud adni, olyanokat, amelyeket máshonnan nem lehet megszerezni. De ezeket a kérdéseket csak azzal a tudással lehet helyesen feltenni, amely a cég vezetőinek birtokában van. Ők ismerik a termékeiket és a vevőiket, és ők tudják, hogy milyen okból, milyen piaci indokok alapján fejlesztenek. Az online marketing szakértőnek ezt a tudást kell megértenie és átültetnie kampányokba olyan módon, hogy az online marketing kampányok eredményei (vagyis az elért emberek reakciói) az értékesítés támogatása mellett minél értékesebb információkkal szolgáljanak a piacról. Az online marketing szakértőnek értelmeznie kell a visszajelzéseket, és ezeket érthetően el kell mondania a cég vezetőinek. Ehhez bele kell tanulnia az ügyfele iparágába, és beszélnie kell annak az iparágnak a nyelvezetét. Csak így működhet együtt igazán hatékonyan egy cég és az online marketing szakértő, és így tudja a cég vezetése valóban a cég érdekeinek megfelelően irányítani az online marketing tevékenységet, anélkül, hogy annak technikai részleteiben és bűvös szakkifejezéseiben el kellene merülnie.

Itt is alkalmazható – sőt, kifejezetten ajánlott – a fokozatosság. Lehet kicsiben kezdeni, egy-két terméket támogató kampánnyal, és ahogy a cég vezetői és az online marketing szakértő összehangolódnak és megértik, hogy hogyan kell a másik fél szakmájával kommunikálni, úgy érdemes kiterjeszteni az online marketing tevékenységet. A cél a cég tevékenységének minél teljesebb lefedése online marketinggel.

A gyorsan növekvő cégek egyik legfőbb problémája a vezetők időhiánya. A piac változásait úgy kell lekövetnie a vezetőknek, hogy közben a cégük szervezete is kialakulóban van. Ez még azokon a piacokon is nagy probléma, ahol nincs, vagy enyhe a munkaerőhiány. Az időhiánnyal és szervezeti kialakulatlansággal küzdő vezetőknek különösen nehéz új frontot nyitniuk, pláne olyat, amelyhez megfelelően képzett emberek is kellenek. Ezért lehet látni sok feltörekvő cégnél félbehagyott projekteket, le nem zárt tendereket – a távlati eredményekkel kecsegtető megkezdett folyamatokat rendre elsöprik a sürgősebb, és ezért fontosabbnak tűnő feladatok.

Ilyen helyzetben különösen szerencsés dolog, ha az online marketing, mint új terület, úgy vezethető be egy cég életébe, hogy egyrészt betartjuk a fokozatosság elvét, másrészt „csak” kevés céges kulcsember (akár csak egy vezető) ideje megy el az online marketing tevékenység implementálására és kiépítésére, mert a szaktudást alkalmazó és végrehajtó személyzet adva van a külső szakértő(k) személyében. És ahogy halad és bővül a projekt, úgy skálázható a külső szakértő tevékenysége. A céges vezető pedig egyre pontosabb képet kap arról, hogy mire képes az online marketing, milyen feladatokat jelent a menedzselése, és hogy milyen emberek kellenek hozzá belül vagy kívül.

Az online marketing bevezetésével egy cég – az árbevétel rövidtávú generálásán kívül – jó piaci információkat, pontosabb célcsoportmeghatározást, gyorsabb megtérülést nyer, és megalapozza a jövőbeni ciklusok árbevételét. Nincs olyan korai szakasza egy cég működésének, amikor ne lenne indokolt az online marketing eszközeinek alkalmazása.

De nézzük fő vonalakban, hogy az online marketing eszközeinek fő típusai milyen elsődleges (eladási célzatú) szándékot szolgálnak, és milyen jellegű információk szerzésére alkalmasak. (A lista nem teljes, erősen leegyszerűsített – a szemléltetés a célunk.)

Keresőszavas hirdetések (pl. az AdWords)

A felhasználó (a potenciális vevő, akit elér a hirdetés) beüti, hogy mit keres, és erre feljön a hirdetésünk.

  • Elsődleges marketingcél: Aki a termékünkre / cégünkre / iparágunkra kíváncsi, találjon meg minket.
  • Nyerhető információk: Mit keres a piac, mit keresnek az érdekes piaci szegmensek, kik keresik a termékeinket / minket / iparágunkat?

„Kéretlenül” megjelenő hirdetések (pl. Facebook-hirdetések, a GoogleAds keretében lévő Display-hirdetések)

A felhasználó nem keres minket, hanem „magától” feljön neki a hirdetésünk. Ez őt valószínűleg nem zavarja, mert ha jó a célzás, akkor olyanokat találunk el a hirdetéseinkkel, akik számára érdekesek lehetünk.

  • Elsődleges marketingcél: Figyelemfelkeltés általános üzenetekkel, vagy közelebb vinni a vásárláshoz az elért felhasználót konkrétabb üzenetekkel.
  • Nyerhető információk: Milyen üzenetekre hogyan reagálnak a célcsoportjaink, mennyire fogékonyak a jövőbeli termékeinkre, hogyan tudjuk előrébb léptetni a felhasználót a vásárlás felé vezető úton.

Hírlevelek

Egy gondosan és szabályosan felépített címlistára küldjük az üzeneteinket. Nagy mértékben szegmentálható és automatizálható hírlevélrendszereket lehet felépíteni, amelyben beazonosíthatók a célcsoportok, a címzettek „megdolgozottsági” szintjei, és eszerint különböző tartalmakat kapnak.

  • Elsődleges marketingcél: Kapcsolattartás, figyelem fenntartása, részletesebb információk küldése azoknak, akiket ez érdekel.
  • Nyerhető információk: Információ arról, hogy a client journey különböző szakaszaiban lévő ügyfelek mit akarnak, mi a számukra hatékony üzenet, valamint információk a CRM-rendszer számára konkrét személyekről vagy cégekről.

Online tudástár

Igen, ez is az online marketing része, ami nagyon hatékony lehet, ha jól vannak beállítva az elemző eszközök (pl. Google Analytics). Például egy B2B cég kifejezetten szakmai tartalmakat tesz fel a weboldalára, és ott méri, hogy hogyan viselkednek a látogatók. Ha hírlevélre klikkelve jön a látogató, vagy regisztrált felhasználóként, akkor a személye is beazonosítható, és a cég vezetése pontosan látja azt, hogy egy ismert vevője hosszasan elidőzött egy olyan termék leírásánál, amelyet még nem vett meg.

  • Elsődleges marketingcél: A vevők, ügyfelek, érdeklődők a speciálisabb, szakmaibb anyagokhoz, pl. leírásokhoz, esettanulmányokhoz is hozzáférjenek (ne az értékesítő ideje menjen arra, hogy elmagyarázza).
  • Nyerhető információk: A látogató érdeklődésének iránya.

Csak alaptípusokat soroltunk fel, de a fentiekhez hasonló szellemben jóval részletesebb elsődleges marketingcélokat és információigényeket fogalmazhat meg a cég vezetése és az online marketing szakértő, amelyek aztán kifinomult kampányokban valósulnak meg, illetve kerülnek kielégítésre.

(Megjegyzés: A SEO és a Google Search Console eszközökkel hirdetési tevékenység nélkül is megvalósíthatunk elsődleges marketingcélokat, és nyerhetünk információkat – érdemes ezekkel már az elején indulni -, de a fenti szemléltetésből ezeket kihagytuk.)

Minden hirdetéstípusnál, sőt, minden online aktivitásnál szükséges az analitikai eszközök használata. Ezek ingyenesek (kifejezetten nagy forgalomnál már nem mindegyik, de akkor viszont nem is „fáj” a költsége), és az online marketing szakértő ért hozzájuk, sőt, ha már be vannak állítva, akkor felhasználói szinten is könnyű kinyerni belőlük a megfelelő riportokat, és értelmezni azokat.

Az online marketing során keletkezett adatok, elemzések tehát nemcsak az online hirdetések optimalizálására hasznosíthatók, hanem azon túl, más rendszerek (CRM, értékesítés) információval való ellátására, hatékonyságuk növelésére is. Sőt, a piacról alkotott pontosabb kép okán stratégiai döntések (fejlesztések, cégérték meghatározása) alapjául is szolgálhatnak.

Az onlinemarketing-szolgáltatásunkról bővebben itt lehet olvasni.