Amikor felmerül egy cégnél, hogy online hirdetéseket kellene indítani, az alábbi fő kérdéseket érdemes tisztázni:

  • Milyen csatornákon (Facebook, AdWords, LinkedIn és társaik) érdemes elindulni?
  • Milyen költségvetésű legyen az online marketing?
  • Milyen kiegészítő tevékenységekkel kell támogatni az online marketinget, hogy az tényleg működjön?
  • Ki csinálja? Belső embert képezzünk ki, vegyünk fel állandó munkatársat, vagy bízzunk meg külső szakértőt?
  • Mikor kezdjünk bele?

Most!

Az utolsó kérdésre a válasz: most! Mert ha egy cég működik, akkor van mit eladnia és azt el is tudja adni, ha elad valamit, akkor piaca is van, ha van piaca, akkor a piaci kapcsolatok kiaknázásából nem maradhat ki az online marketing.

Kezdjük kicsiben, de tudatosan!

A célcsoportok jellegétől, a velük való kapcsolattól függ a csatornák megválasztása, azok aránya. Egy külső digitálismarketing-szakértővel akkor is érdemes konzultálni, ha később belső munkaerővel tervezzük megoldani az online marketinget. A konzultáció során tisztázni kell az aktuális célcsoportokat, azok fontossági sorrendjét, a célcsoportokkal kapcsolatos jövőbeni terveket. A konzultáció eredményeként már képet kapnak a vállalat vezetői arról, hogy hogyan érdemes belekezdeni. A legfőbb tanácsunk: kezdjük kicsiben! Már kis méretű, kis költségvetésű kampányokkal is érdemes elindulni, de fontos, hogy ez ne ad-hoc próbálkozás legyen, hanem érvekkel alátámasztott, konzekvens tevékenység.

Ahogy a sportban, itt is szükséges a bemelegítés. Az egyik stratégiai cél, hogy a cég vezetése (az igazgató, a marketinges, a sales-es) megtanulja vezetői szinten irányítani az online marketing tevékenységet. Nem arról van szó, hogy minden technikai trükköt, algoritmus-változást, targetálási finomságot ismerni kellene (szerintünk egy vezetőnek ezek közül egyet se kell ismernie, még a KKV-k vezetőinek sem), hanem arról, hogy a vállalati vezető meg tudja fogalmazni az üzleti céljait az onlinemarketing-szakértő számára, és ez utóbbi ezt értse is meg, és úgy tálalja a vezetőnek az online marketing lehetőségeit, hogy azt meg a vállalati oldal értse meg. Ehhez mindenképpen ajánlott a fokozatosság, mind a csatornák megválasztása, mind pedig a kampány mérete (költsége) tekintetében. Nem könnyű folyamat ez: a vállalati oldalról nyitottságot, az onlinemarketing-szakértői oldalról pedig vállalati tapasztalatot igényel. De a vállalati oldal feladatának nehézségét ellensúlyozza egy igen fontos tényező: rendkívül élvezetes folyamatról van szó, amelyben a résztvevő vállalati szakemberek számára kikristályosodik, magasabb szinten tudatosodik a már meglévő marketingstratégia és piacismeret.

Az alacsonyabb intenzitású kezdést, majd a későbbi, fokozatos kiterjesztést egy fontos tanulási folyamat is indokolja: az online marketing működése során új dolgokat ismerhetünk meg a piacról, a célcsoportokról, a termékek fogadtatásáról. A piacnak van mondanivalója, hagyjuk, hogy beszéljen! Az online marketing során rengeteg olyan információt kap egy vállalat a saját piacáról, amelyet más forrásból nem kap meg, vagy sokkal lassabban kapja meg. A későbbiekben az ilyen információk alapján hatékonyabban lehet bővíteni az online marketing tevékenységet. Ezért is fontos, hogy az online marketing szakértő értse a vállalati nyelvezetet.

Hogyan áll meg a lábán ez az egész? Milyen egyéb támogató tevékenységre van még szükség?

Két dolgot emelünk ki:

  • Az elemzéseket (jellemzően a Google Analytics és a nagy platformok – Facebook, GoogleAds stb. saját elemző és riportálási eszközei), amelyekkel folyamatosan mérhetjük az online marketing eredményességét, és iránymutatást kapunk a további teendőkről, lehetőségekről;
  • weboldal kezelését: csak akkor működhet jól az online marketing, ha olyan weboldal áll az egész mögött, amely jól strukturált, és a webkezelő bármikor megkérhető a tartalom módosítására. A struktúra kapcsán nem kell nagy dolgokra gondolni: nagyjából a profitcentrumok szerinti struktúra legyen meg, akkor már érdemes elindulni az online marketinggel. Persze sok egyéb tennivaló is van, a kép- és szövegoptimalizálástól kezdve a látogató elkötelezettségét növelő technikai, formai és tartalmi elemekig, de az online marketing indulásának legfőbb feltétele az online marketinget támogató alapstruktúra megléte. A webes elérhetősége és mozgathatósága pedig elengedhetetlen: frissítések, új tartalmak beillesztése, landing page-ek beillesztése stb. – ezeknek fennakadás nélkül kell működniük. Ezért szeretjük a WordPress-t és a nem egyedi fejlesztésű webshopokat: természetesen ezeknél is kívánatos, hogy a kialakításukat profi webdesigner csinálja, de egy jól felépített, szép WordPress weboldalba vagy Shoprenter-oldalba szerkezeti szinten is könnyen bele tud nyúlni akár egy vállalati belső munkatárs, akár az onlinemarketing-szakértő. A weboldal kezelésénél említjük meg a SEO (search engine optimization) tevékenységet, amit szintén javaslunk külső szakértőre bízni, és amely szintén indulhat kicsiben is.

Belső vagy külső szakemberre bízzuk az online marketinget?

Külsőszakember-pártiak vagyunk, több okból is:

  • A külsős már rendelkezik onlinemarketing-tudással. Továbbá nagy előny, ha a külső szakértő ismeri a vállalati folyamatokat, azaz megérti a célcsoportok jellegét, az ügyfélkapcsolatok természetét, a vállalati erőforrásgazdálkodás nehézségeit, és – nagyon, de nagyon nem utolsó sorban – a vállalati belső hatásköröket, a jóváhagyási folyamatokat. Kétségtelen, hogy ezen a téren a belső munkatársnak van előnye, de ez hamarabb és könnyebben behozható, mint az onlinemarketing-tudásbeli különbség. Minél jobban ismeri a vállalati sajátosságokat a külső onlinemarketing-szakértő, annál használhatóbbak lesznek a tanácsai és a riportjai, és annál értékesebbek lesznek a vállalati és a szakértői oldal közötti konzultációk.
  • A munkaerő vándorol. A belső munkatársak ezer informális szállal kapcsolódnak a vállalatukhoz, ezért ha egy kulcsszerepkört ellátó munkatárs távozik, nagyon nehéz a helyére találni valakit. Külsős esetében lényegesen könnyebb a váltás: tisztázottak a szerepkörök, és minden tevékenység úgy dokumentált, hogy azt egy hasonló tudású másik szakértő könnyen át tudja venni. Aztán persze az új szakértőnek is meg kell ismernie a vállalat kultúráját és sajátosságait, és ez nem elhanyagolható erőfeszítéssel jár, de ugyanez elmondható az új belső munkatársról is.
  • Skálázhatóság: ahogy változik az online marketing intenzitása, úgy változhat a külsős szakértő megbízási díja.
  • A tudás gyarapodása: a külső szakértő másnak is dolgozik, ezért többet lát az online marketing lehetőségeiből, többet tanul a máshol szerzett tapasztalataiból. Minél gyorsabban fejlődik egy terület, annál inkább igaz ez. Az online marketingre tehát nagyon igaz.

Végezetül újra kiemelnénk a fenti gondolatokból egy elemet: ez pedig az az élményszerűség, amelyet az ad meg a vállalati vezetőknek, hogy egy új megvilágításból látják a vállalatuk teljesítményét és lehetőségeit. Ez a pozitív élmény azért is fontos, mert a vezetői szintnek folyamatosan részt kell vennie az online marketing tevékenységben, azt irányítania kell, de csakis a vezetői szerepeket megtartva, a technikai részletekben nem elveszve. Ez az utóbbi a külső szakértő dolga, aki viszont nem vész el a részletekben. Ezért szakértő. Az onlinemarketing-szolgáltatásunkról bővebben itt lehet olvasni.